Home / Prosjekter / Nike - Haaland Force of Nature (Force9)
Nike - Haaland Force of Nature (Force9)
Erling Haaland ble projisert på bølgene, helt ekte! På oppdrag fra Nike Fotball ble vi bedt om å bringe Erling Haaland tilbake til Norge for å feire lanseringen av den nye Phantom GX Elite fotballskoen.
Resultatet ble en serie med projeksjoner som interagerer med kystens steinformasjoner og kraftige bølger, som skildrer Haaland som en ustoppelig naturkraft over det norske landskapet. Alt ble filmet i kamera, og teamet reiste med båt til utfordrende lokasjoner, bærende på ett tonn med utstyr for hånd over steinete terreng for å utforske det eksponerte kystlandskapet i Norge.
Utfordring:
I dette prosjektet bisto Storywell med flere leveranser. Først ble vi kontaktet for å hjelpe til med å finne en optimal plass for innspillingen, og etterhvert ble vi også spurt om vi kunne være lokalt produksjonsselskap for hele produksjonen samt ha ansvar for droneoperasjonene. Det var et svært ambisiøst prosjekt som hadde kort tidsfrist, og flere elementer fra naturen sin side måtte stemme.
Med tankte på lokasjon var det viktig at det fantes en plass hvor man kunne projisere direkte på en slett fjellformasjon som stakk rett opp av havet slik at man fikk et tydelig bilde av Haaland. Det var også behov for en god platform vinkelrett på fjellformasjonen hvor man kunne ha projektor, generatorer, kamera og lys stående. I tillegg måtte det komme store bølger innover og være mulig å komme seg dit med alt utstyret.
Med tanke på logistikk var det viktig at produksjonen gikk trygt for seg, at produksjonen hadde det de trengte av transportmidler og at alt av produksjonsutstyr var på plass.
Når det gjaldt drone var det viktig at det var en drone som hadde et lyssterkt kamera siden det skulle filmes i skumringen, og samtidig hadde vi få forsøk på å få klippet riktig siden det optimale lyset bare varte noen minutter.
Løsning:
Etter flere dager med finkjemming på Google Maps fant vi til slutt ut at vestkysten av Sotra var en av få plasser i Norge hvor man hadde bratte fjellklipper, bølger og tilgjengelighet, og valget falt til slutt ned på det nedlagte Bølgekraftverket og Skogsøytuna.
Begge plassene er utfordrende å komme seg til, samt gå i land på, så derfor landet vi på at vi trengte små båter som kunne operere i grunne farvann, holde mye utstyr og personell samt være stødig i store bølger. I tillegg leide vi inn sikkerhetsteam som sørget for at alle som bevegde seg nærme kanten var godt sikret.
Dronevalget falt på DJI Inspire 3 som har fantastisk bra kamera, hvor vi kan bytte linser, være to operatører, og klienten kan ha sin egen skjerm for å forsikre seg om at vi får riktig bilde og komposisjon i real time.
Resultatet:
Resultatet ble en stor suksess hvor Nike og Haaland oppnådde titalls milioner av visninger og engasjement på sine sosiale medie kanaler.
Krediteringer
Client: Nike Football
Agency: Initiative
Executive Producer: Daniel Postelthwaite @danpos23
Producer: Helen Dulay @DJhellyhell
Director / DOP: James Medcraft @jamesmedcraft_dop
Local Production Company: Storywell @storywell.no
Camera Operator: Matt Watt @shotbymattwatt
Drone Operator: @Storywell.no @larskovald @Rubensoltvedt
Fixer: @Storywell.no @larskovald @Rubensoltvedt
Grade: Matt Turner: @absolute_post
Audio: Sebastian Oliwa @oliwa.audio
Media Server Operator: @studiojacksontayler Projection Rental: @creative_technology_no
Rope Safety Team: @climbworks.se
Tilbakemelding fra Nike:
“ Storywell provided excellent technical services as well as great local knowledge.
Lars and his team were incredibly helpful and adaptable to every challenge we threw their way!
Couldn’t recommend highly enough.”
- Dan Postlethwaite